Phoenix si renașterea filmului noir

Adaugat de Diana pe . in categoria Cinevorbim

Filmul Pheonix (2014) realizat de regizorul german Christian Petzold prezinta o poveste cutremurătoare despre puterea iubirii și redefinirea identității pe fondul urmărilor celui de-Al Doilea Război Mondial. Nelly (Nina Hoss) este o evreică supraviețuitoare a Holocaustului ce alege să se întoarcă în Berlin după încheierea războiului pentru a-și reîntâlni soțul pe care Lene, sora ei, îl consideră sursa tuturor problemelor prin care aceasta a trecut.  După ce trece printr-o operație de reconstrucție facială, Nelly își regăsește soțul, pe Jhonny (Ronald Zehrfeld), dar acesta nu o recunoaște și, spre surprinderea ei, îi propune un plan: să o transforme în vechea Nelly, în Nelly a lui care, sub instrucțiunile lui, se  va întoarce din lagăr ca o învingătoare și cu care va împărți averea pe care ea, supraviețuitoarea, o va moșteni.

Despre rațiune, sentiment, convingeri și descoperirea identității

Deși trece printr-o perioadă traumatizantă, Nelly rămâne în viața și nu cedează psihic și datorită iubirii pe care i-o poartă soțului ei. Chiar dacă pe parcurs, convingerile asupra lui i se schimbă, foarte mult timp crede că tot ceea ce-i spune sora ei despre el este o minciună menită să-i despartă și să o determine pe ea să se întoarcă împreună cu Lene în Haifa sau Tel Aviv pentru a construi locuințe pentru alți supraviețuitori ai Holocaustului. În final, toate aceste convingeri se prăbușec și dau naștere unei  noi identități în conștiința lui Nelly

O melodramă cu putrnice accente noir

Nelly este o altfel de protagonistă tip femme fatale, tipologie specifică filmelor noir ale anii ’40 – ’50. Deși este vulnerabilă și fragilă, Criticul Ryan Gilbey scrie intr-o cronica pentru publicația The Guardian: ”Nina Hoss interpretează aici rolul complex al unui personaj care interpretează un alt personaj care și el, la rândul lui joacă rolul altui personaj, asemeni unei matrioska.” Pe lângă personajul principal, alte elemente ce țin de stilistica filmului noir sunt cadrele filmate pe timp de noapte (secvențele din exteriorul barului sau secvența din gară). Filmul noir a devenit celebru prin producțiile Hollywoodiene de tipul ”The Big Sleep” (1946r. Howard Hawks) sau ”The Big Heat” (1953, r.Fritz Lang), însă acest gen cinematografic își are rădăcinile în expresionismul german (curent al anilor ’20, apărut la finalul Primului Război Mondial ), ”importat” o dată cu regizorii europeni care au emigrat în Statele Unite după începerea celui de-Al Doilea Război Mondial.

Phoenix poate fi văzut luna asta în cinematografele din Romania.

Pe 11 iunie, la ora 11 :30 va avea loc și ultima prezentare a filmului în cadrul Cinema-Edu, la Medias, la Cinema Mediensis.

Mai multe informatii despre film pe pagina de facebook Phoenix de Christian Petzold

Trailerul in limba română poate fi vizionat aici

 

 

 

Comentarii