FILANTROPICA

  • Regia: Nae Caranfil
  • Țara: România
  • Cu: Gheorghe Dinică (Pavel Puiuț, zis Pepe), Mircea Diaconu (Ovidiu Gorea), Mara Nicolescu (Miruna), Viorica Vodă (Diana Dobrovicescu), Marius Florea Vizante (Simpaticul), Florin Zamfirescu (Poetul Gării de Nord) 
  • Synopsis:

Ovidiu, umil scriitor și profesor de liceu, se îndrăgostește până peste cap de Diana, tânăr fotomodel. El ar vrea să o impresioneze, așa că încearcă diferite metode pentru a face rost de bani. Și-ar vinde romanul, dar nimeni nu pare interesat de el. După încercarea eșuată de a găsi cumpărători, el îl cunoaște pe Pepe (Gheoghe Dinică), textier pentru cerșetori. Iată o meserie nouă și bănoasă. Dar Ovidiu nu poate deveni un simplu cerșetor, așa că i se oferă o alternativă: va fi… ceva mai mult. Va sărbători, seară de seară, 10 ani de căsătorie cu o femeie necunoscută, Miruna, secretara lui Pepe, și va primi bani pentru asta. Va provoca scene impresionante în restaurante, va trage chelnerii pe sfoară și va apela la bunăvoința celorlalți clienți. După câteva astfel de exeperiențe care – culmea – îi fac placere demnului profesor, Diana începe să îl agreeze. Lucrurile scapă însă de sub control atunci când Ovidiu încearcă să forțeze mâna destinului – Pepe – el nu are o poveste care să îl ajute să primească bunăvoința celui care i-a dat iluzia îmbogățirii rapide.

FILANTROPIC = AJUTOR PENTRU CEI SĂRMANI; MOTIVAȚIA TITLULUI

Filantropic(ă) = adj., care tine de filantropie;

Fiantropie = s.f. Acțiune de binefacere întreprinsă în folosul oamenilor săraci;

Întregul film se concentrează, ca temă majoră, asupra oamenilor sărmani, conduși din umbră și exploatați de Pepe. De fapt, el le construiește poveștile pe care altfel, oamenii străzii nu ar ști să le spună. Cine s-ar mai lăsa atunci impresionat de simpla prezență a unor cerșetori?

Pepe îi ajută, dar se ajută mai mult pe sine. La această iluzie a binelui participă și Ovidiu, om modest, care trăiește încă cu părinții lui pensionari și nu aduce niciun venit în casă.

Filantropica reprezintă mecanismul care ghidează sistemul societății descrise în film. Reprezintă adjectivul pentru o societate bolnavă în care personajele sunt forțate să trăiască.

 

  • TEMELE FILMULUI:

Mass media este acum una dintre cele mai puternice arme. Datorită ei, oamenii primesc informațiile de care au sau nu nevoie, sunt bombardați cu noutăți, știri, experimente, vedete, emisiuni TV. Învață de pe ecrane, trăiesc prin ecrane, devin dependenți de ecrane și de tehnologia din spatele lor. Mai puțin cunoscut însă este faptul că imaginile în mișcare, combinate cu poveștile spuse și cu sunetele potrivite pentru a crea anumite efecte în rândul spectatorilor, îi influențează și ne influențează, de fapt, fără să ne dăm seama. Mai mult decât atât, ele ajung să ne manipuleze. Exemplul cel mai simplu este, în cinematografie, montajul. Cineastul vrea să povestească o întâmplare dar elimină din ea ce nu vrea să ajungă la public, pentru ca el să fie de partea lui, a autorului. La fel și în relatările de zi cu zi. Omitem anumite aspecte nedorite și le înlocuim sau nu cu altele, pentru ca receptorul mesajului nostru să creadă în ce îi spunem.

Violența în școli este încă un subiect sensibil, pentru că nu pare foarte clar ce este de făcut în cazul huliganilor. Un caz similar observăm și în Filantropica: Robert nu poate fi ținut în frâu de profesorul pe care îl obligă să-l treacă clasa, prin amenințări nespuse. Apoi, profesorul devine corupt și îndrăgostit de sora lui Robert. Abia atunci când există un interes personal, Ovidiu încearcă să-l ajute.

Vedem cerșetori peste tot. Ce e de făcut cu ei nu reprezintă neapărat, aici, un subiect de discuție. Filantropica impune dezbaterea percepției asupra lor. Uneori, vedem un om amărât care ne impresionează, dar este povestea lui reală? N-o vom ști niciodată.